W#15 Programmering i matematik


W#15 Programmering i matematik

v. Henrik Esager
Med en bevidsthed om at faget kommer før de teknologiske hjælpemidler, vil vi arbejde med programmering i matematik. Herunder hvilke muligheder og faldgruber vi skal være opmærksomme på.
Vi gennemgår et eksempel i kompetenceområdet ”Tal og algebra” fra overbygningens matematikundervisning. Her vil i afprøve elevernes arbejdsmetode, imens jeg løbende referere til designcirklens faser og forklare relevant teori.
Sidst præsenterer jeg et par erfaringer med undervisningsforløb med programmering og skulle i sidde inde med gode erfaringer, vil vi naturligvis også gerne høre om dem.
Relevans
Workshoppen er relevant for matematiklærere, på mellemtrinnet og i udskolingen, det ønsker at arbejde med matematik og programmering. Men arbejder du med naturfag, kan du nemt lave en kobling mellem programmering og dit daglige arbejde.
Deltagere
Maksimalt deltagerantal: 25
Vi arbejder med processing, der har et tekst API. Det er open source og kan hentes fra processing.org. Har man tid forinden kan man med fordel gennemløbe et materiale som f.eks. processing på dansk eller lignende.
Krav til forberedelse
Deltagere forventes selv at medbringe egne computere, med en installation af processing.
Teknologi
Programmering i processing
Materialer
Kopiark
Tusser i forskellige farver
Klæbemasse til ophæng
Referencer
WORKSHOPHOLDER
Navn
Henrik Esager
Stilling
Lærer
Arbejdsplads
Bakkeskolen i Kolding
Henrik Esager er lærer og IT-vejleder på Bakkeskolen i Kolding. På Bakkeskolen arbejdes der med udvikling af IT gennem tiltag som fablab@school, elektronisk styring, programmering, robotter, spil i undervisningen og mediepatruljer. Henrik har deltaget med elever i konkurrencer som First Lego League (Kolding), Naturfagsmarathon (Kolding), NAO Challenge (Odense), Edison (Fredericia) og Toolcamp (København). I den forbindelse var Bakkeskolen i 2016 nomineret i ”Innovation” og vandt kategorien ”IT og læring”.